Ne zamudite
posebnih ponudb, novosti
in promocijskih kuponov!

Prijavite se na naše novice in obenem pridobite
3% popust na vaše prvo naročilo.

Popust velja za nakup vseh izdelkov iz redne ponudbe.
Ne velja za izdelke v akcijskih ponudbah in paketih.

Izpolnite obrazec za prenos brezplačne e-knjige



Pridobite 5% POPUSTA ob naslednjem nakupu.
Prijavite se na e-novice in ob zaključku nakupa pridobite 5% popust ob naslednjem nakupu.

Želim se prijaviti   Ne želim se prijaviti
Celostna
obravnava
Brezplačno
svetovanje
Brezplačna
poštnina nad 50 €

S čuječnim načinom prehranjevanja nad praznične pregrehe


Ali ste že kdaj slišali za izraz »čuječno prehranjevanje« (ang. »mindful eating«)?

Čuječnost predstavlja zavestno osredotočanje na misli, čustva in telesne občutke v sedanjem trenutku. Čuječnost je način zavedanja svojega doživljanja, ki ga spremlja odnos sprejemanja, odprtosti in radovednosti. Če to povežemo z načinom prehranjevanja, gre za metodo, ki pomaga vzpostaviti zdrave prehranjevalne navade in razviti bolj pristno izkušnjo uživanja obrokov. Za čuječno prehranjevanje je značilna spretnost, da vzorce zdravega prehranjevalnega vedenja razvijemo v stalno prakso zdravega in uravnoteženega prehranjevanja. Te zdrave prehranjevalne vzorce potem veliko lažje vključujemo v različne situacije, ki so del našega vsakdana.

Čuječno prehranjevanje ne temelji na strogih dietah in obsesivnem štetju kalorij, ampak predvsem na celostni izkušnji uživanja v obrokih, za katere smo hvaležni in jih znamo ceniti.


Za lažje razumevanje čuječnosti prehranjevanja je dobro poznati tudi njen nasprotni pol – impulzivno, nepremišljeno ali nezavedno prehranjevanje. Pri impulzivnem hranjenju prihaja do nekontroliranega uživanja večjih količin hrane v kratkem časovnem obdobju. Tovrstna oblika hranjenja je pogosto prisotna v času, ko smo pod vplivom stresa oz. določenega negativnega čustvenega stanja, ko nam je dolgčas in ko se zaradi takšnih in drugačnih razlogov ne moremo upreti posamezni hrani pred nami – npr. praznično obdobje. Pogosto se po tovrstnem hranjenju razvije občutek krivde, ki je povezan z našim mišljenjem in prepričanji o tem, koliko in kaj bi morali pojesti, in ker naša ravnanja niso bila v skladu s temi prepričanji, se počutimo slabo.

Prehranjevanje med prazniki – kako se upreti prenajedanju prazničnih dobrot?

Najpomembnejša stvar v času praznikov je, da si dovolimo praznike doživeti v vseh razsežnostih – skozi druženje, zabavo in tudi hrano. Prazničnim dobrotam se ni treba upirati, lahko jih vključimo v svoj jedilnik brez slabe vesti in ne bo za naše zdravje prišlo do nobene posebne škode.

Najpomembnejše načelo v času praznikov, ki se ga je potrebno držati pri prehranjevanju, je načelo zmernosti. Zmernost je zelo pomemben del čuječnega prehranjevanja, saj nas ravno zavedanje o zmernosti sili v to, da razmišljamo o hrani, uživamo v vsakem grižljaju ali požirku, ki si ga privoščimo in si znamo postaviti določene meje, ki jih ne bomo prekoračili.

Na vsaki s praznično hrano okrašeni mizi je možnost izbirati prigrizke ali slaščice. Izbor hrane prilagodite vašim potrebam, želji po okušanju posameznih okusov in načelom zdravega prehranjevanja. Izberite si nekaj prigrizkov, ki so vam po okusu všečnejši, ostale prigrizke pa skušajte odmisliti. Podobno velja tudi pri uživanju alkoholnih pijač.

Rešitev v primeru prazničnih prehranskih prekrškov

»Lažje je napisati smernice in biti pameten v teoriji, kot pa se dejansko držati zmernosti ob dobrotah!«, je pogosta misel v glavah ljudi, ko prebirajo tovrstne zapise o kontroliranju prehranjevanja in »pametovanju« nas prehranskih svetovalcev. Praznično navdušenje nas res pogosto zavede in zamegli našo presojo o mejah glede uživanja alkohola, sladkorjev, maščob,…

Vsako pretiravanje s prehrano in/ali z alkoholom predstavlja stres za naše telo, predvsem za našo prebavo in presnovo. Pod velikimi obremenitvami se znajdejo predvsem organi prebavnega trakta in jetra. Velikokrat se pri tovrstnih pregrehah poruši tudi stanje črevesnega mikrobioma, ki je močno odvisno od tega kaj zaužijemo. Črevesni mikrobiom je za ohranjanje zdravja in krepitev imunskega sistema ključnega pomena, zato je potrebno tudi v času praznikov poskrbeti za koristne bakterije v našem prebavnem sistemu.

Prehranske spodrsljaje veliko lažje prenesemo, če tekom vsakega vsakdana posvetimo nekaj pozornosti našim najmanjšim, a najpomembnejšim organizmom v našem telesu. Eden od najboljših načinov, kako vsak dan poskrbeti za uglašen mikrobiom, je uživanje fermentiranih napitkov, ki vsebujejo zdravju koristne probiotične bakterije. Dejstvo, da je za uglašen mikrobiom potrebnih kar 85 % delež dobrodejnih in komenzalnih mikroorganizmov, je že dovolj zgovoren podatek, kako občutljivo je notranje ravnovesje mikrobioma.

Negativen vpliv na ravnovesje dobrih in slabih bakterij imata predvsem sladkor in nasičene maščobne kisline, ki predstavljata vir hranil za rast in razvoj patogenih bakterij. Stranski produkt bakterijske presnove omenjenih hranil so plini, ki povzročajo napihnjenost, in ostali presnovki, ki škodujejo črevesni sluznici in črevesnim celicam, kar pa lahko povzroči tudi različna vnetja. Tudi posamezni presnovki alkohola lahko negativno vplivajo na dobrodejne bakterije in spodbujajo vnetne procese na celicah črevesnega epitelija.

Alkohol in njegovi presnovki imajo zelo škodljiv vpliv tudi na jetra, kjer poteka večina procesov presnove alkohola. Pri vseh procesih presnove po obrokih, še posebej pa po prenajedanju z energijsko bogato hrano, prihaja do tvorjenja kisikovih prostih radikalov, ki v prevelikih količinah lahko povzročajo razna vnetja na celicah po celotnem telesu. Ker skozi jetra potuje vsa kri iz prebavnih organov, so jetra pod zelo veliko obremenitvijo telesu škodljivih presnovnih produktov.

Jetra rabijo zaradi tega tudi dodatno pomoč, ki jim jo lahko ponudimo tudi sami z uživanjem prehranskih dopolnil s stabilizirano obliko NADH (koencim 1). NADH je telesu naravna molekula, ki jo telo uporablja v celicah za tvorjenje visoko energijskih molekul ATP, ki je potrebna za normalno delovanje telesnih celic. NADH je pomembna telesna molekula tudi zaradi njegove vloge v vseh encimskih presnovnih procesih in antioksidativnih lastnosti, kjer poskrbi za nevtralizacijo kisikovih prostih radikalov in encimsko presnovo škodljivih presnovkov prebave v jetrih, kot je npr. acetaldehid – presnovna molekula alkohola z visokim vnetnim potencialom, ki povzroča glavobol in ostale neprijetne občutke po zaužitju večjih količin alkohola, ki jih jetra v celoti težko predelajo.

Zaključna misel o prazničnih dobrotah…

Praznično prehranjevanje predstavlja za vsakega posameznika izziv, ki se ga je potrebno lotiti že pri pripravi prazničnih obrokov in potem pri samokontroli pri preizkušanju pripravljenih dobrot. Če spadate v skupino ljudi, ki radi organizirate druženja in pripravljate prigrizke, potem vam priporočamo, da izbirate in pripravljate hranilno bogato hrano, ki vsebuje malo dodanega sladkorja in je polna vitaminov, mineralov, vlaknin in zdravih maščob. Če bo praznična miza pripravljena samo iz tovrstnih zdravih prigrizkov, potem tudi skupina ljudi, ki radi hodijo po zabavah in preizkušajo nove stvari, ne bodo v zagati, kaj lahko pojedo in kaj ne.

Copyright Eubioma © 2020   |   Pravno obvestilo   |   Uporaba piškotkov
Izdelava: MMStudio